Готуй сани літом, адже зима не за горами

15 жовтня 2015

«Готуй сани літом» – ця народна мудрість є зрозумілою навіть для школярів-першокласників, але чомусь ніяк не є такою прозорою для керівників та працівників технічних служб закладів освіти та медицини Львівської області.

Починаючи з середини 90-х років, у період різкого падіння економіки нашої держави, за винятком небагатьох бюджетних установ освіти та медицини області, не зроблено жодних поступальних рухів до приведення стану систем газопостачання та опалення до вимог реалій життя.

У абсолютно зрозумілому економічному ефекті від впровадження нових, сучасних газовикористовувальних установок переконалося вже більшість населення нашої держави, адже старі побутові газові котли, які були виготовлені ще по стандартах СРСР, споживають газу інколи у рази більше від сучасних, загальновизнаних європейських лідерів з продукування опалювального обладнання, таких до прикладу як Німеччина або Італія.

У державних інспекторів, які здійснюють нагляд за дотриманням вимог нормативних актів з охорони праці та промислової безпеки, під час проведення оперативних перевірок у прямому розуміння того слова, стискає серце і на очі виступають сльози від побаченого. Складається враження, що керівники бюджетних установ перейшли вже всі межі розумного і вирішили, що скориставшись нішею у законодавстві можна плисти по течії і на протязі десятиліть не робити абсолютно ніяких кроків у напрямку приведення стану газового господарства до норм та реалій сучасного життя. Застаріле газове обладнання (з низьким коефіцієнтом корисної дії, що призводить до наднормового споживання газу) часто густо експлуатується по декілька розрахункових термінів експлуатації. До прикладу, розрахунковий термін експлуатації газового котла ДКВР-10/13, або котла ННІСТУ-5, які ще часто – густо зустрічаються у котельних закладів освіти та медицини нашої області, складає 20 років. Для того, щоб продовжити термін його експлуатації необхідно провести його капітальний ремонт, з повною заміною поверхонь нагріву теплоносія, потім позапланове гідравлічне випробування, зовнішній та внутрішній огляд. Ці роботи виконують виключно спеціалізовані організації, які мають відповідні ліцензії та дозволи. Все це тягне за собою значні матеріальні витрати, які при раціональному підході до справи, можна було б скерувати на поетапну закупівлю сучасного, економного обладнання. Адже рано чи пізно це прийдеться зробити, бо ж зиму і морози ще ніхто не відміняв.

У багатьох лікувальних закладах і по сьогодні не вирішено проблему виносу котелень з підвальних приміщень. Це приклад абсолютно безвідповідального підходу до проектування об’єктів підвищеної небезпеки часів СРСР, адже у ті часи питання життя та здоров’я людей не ставилося на такий рівень і не було так актуальним, як сьогодні. Можна собі тільки уявити, що може бути, коли не дай Бог відбудеться вибух газоповітряної суміші у котлі НІІСТУ-5, або його іншого радянського аналога, коли над такою підвальною котельнею у лікарняних палатах лежать десятки хворих.

Газові кахельні печі у закладах медицини та освіти практично всі з тріщинами тому, що збудовані знову ж таки у 60-х, 70-х роках минулого століття. Вони щорічно замазуються глиною і ледве допрацьовують, на таких замазках, до кінця опалювального періоду. У більшості ці печі експлуатуються без автоматики безпеки та за відсутності у приміщеннях, де вони встановлені, сигналізації загазованості. Ці печі розміщені безпосередньо у навчальних класах, спальних приміщеннях дитсадків та у лікарняних палатах, що абсолютно не вписується у сучасні будівельні норми та правила безпеки. Адже продуктом спалювання природного газу є чадний газ, який при негерметичності кахельних печей – через ці ж таки тріщини, поступає у приміщення де відбувається навчально-виховний процес чи лікуються люди. Саме отруєння чадним газом є причиною більшості зафіксованих нещасних випадків при використанні газу у побуті. А якщо взяти до уваги ще й жахливий аварійний стан димових та вентиляційних каналів від тих же газових приладів, то просто диву даєшся такій безпечності і недалекоглядності.

Тим не менше, закриваючи очі на проблематику можливих аварійних ситуації на протязі останніх 20-ти років, з року в рік, керівники бюджетних установ більшості закладів освіти та медицини області, знайшовши нішу у чинному законодавстві України, відправляють свої підлеглих працівників-відповідальних за газове господарство, колись у Територіальне управління Держгірпромнагляду, а тепер у Головне управління Держпраці у Львівській області, з клопотанням про тимчасове відступлення від вимог діючих нормативно – правових актів з охорони праці та промислової безпеки, ніби – то на один лише опалювальний період, і слізно доводять свою безвихідність у ситуації, що склалася.

Малого того, чомусь більшість з них з’являється з таким клопотання безпосередньо перед опалювальним періодом – у першій декаді жовтня. Напевне з думкою про те, що різке похолодання розжалобить контролюючі органи – вони ж, на їх думку, не зможуть залишити без тепла маленьких діток і хворих літніх людей.

Цьогорічний масовий і одночасний наплив клопотань про погодження довгодіючих відступлень від нормативних актів на опалювальний період 2016-2016рр., можна було б пояснити і такими суб’єктивними моментами як введення в дію нових «Правил безпеки систем газопостачання» НПАОП 0.00-1.76-15 та злиття Держгірпромнагляду з Державною інспекцією з питань праці. Однак, важливо зазначити, що нові Правила введені в дію ще 07.07.2015, а процес реорганізації двох наглядових структур відбувався з початку року і остаточна передача повноважень Держгірпромнагляду до Державної служби з питань праці відбулася 30.09.2015р.

Разом з тим, на протязі останніх трьох місяців робота державних інспекторів новоствореної наглядової структури – Головного управління Держпраці у Львівській області, була чітко переорієнтована на проведення превентивних заходів з метою запобігання аварійності, у тому числі і під час експлуатації систем газопостачання. Профілактичні заходи з попередження виробничого травматизму, а саме тематичні наради, семінари, а також надання  роз’яснень через засоби масової інформації щодо підготовки до безпечного функціонування в осінньо-зимовий період були проведені у багатьох міських та районних закладах медицини та освіти. Під час таких семінарів до відома присутніх відповідальних працівників та керівників бюджетних установ доведено останні зміни у законодавстві та висвітлено основні проблемні питання.

Не дивлячись на це, під час розгляду документів, які подаються у Головне управління Держпраці у Львівській області, разом з клопотаннями на погодження довгодіючих відступлень, подаються копії посвідчень та протоколів перевірки знань працівників, згідно вимог недіючого нормативного акту «Правила безпеки систем газопостачання України» НПАОП 0.00-1.20-98, чим порушуються вимоги статті 18 Закону України «Про охорону праці». Такі ж самі невірні посилання на недіючий нормативний акт робляться і у вищевказаних клопотаннях та у заявах – згодах працівників на клопотання про тимчасове припинення дії нормативного акту. Не представляються висновки експертизи щодо відповідності заходів безпечної тимчасової експлуатації газового господарства вимогам нормативно-правових актів з охорон праці та промислової безпеки, згідно вимог статті 29 Закону України «Про охорону праці».

Враховуючи наведене Головне управління Держпраці у Львівській області звертається до керівників закладів освіти та медицини Львівської області із закликом зайняти чітку господарську та державну позицію! Адже не провівши у найближчий час тотальну модернізацію – заміну застарілого газовикористовуючого обладнання та систем опалення у будівлях та приміщеннях підвідомчих бюджетних установ, рано чи пізно є великі ризики стикнутися з проблематикою аварійності з причин несправності того ж таки застарілого обладнання, а у випадку нанесення шкоди життю чи здоров’ю людей доведеться нести відповідальність у відповідності до чинного законодавства України.

Додатково повідомляємо, що згідно вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці» – роботодавець зобов’язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів…

Начальник відділу нагляду на виробництві і на об’єктах підвищеної небезпеки Управління нагляду в промисловості і на об’єктах підвищеної небезпеки І.Проць