«Накладення великих штрафів не є нашим головним показником. Головне — легалізація робочих місць»
02 листопада 2018Начальник Головного управління Держпраці у Львівській області Ольга Вільхова розповіла журналісту газети “Високий замок” Юлії Ліщенко про новації у роботі відомства.
На підприємствах Львівщини проводять масові перевірки — обласне Управління Держпраці спільно із Держфінслужбою перевіряють, чи не оформлено на підприємствах нелегальних працівників. Уже другий місяць підприємці «стоять на вухах» від драконівських штрафів, після яких не кожне підприємство може оговтатись. Нещодавно Г У Держпраці області оштрафувало одне львівське підприємство на 5,8 мільйона гривень — за неоформлених 52 працівників. Наскільки виправдані такі непідйомні суми штрафів? Чи не породжують вони ще більшу корупцію? Чому перевірки активізувалися саме зараз? На ці актуальні теми журналіст «ВЗ» поспілкувалася із начальником Головного управління Держпраці у Львівській області Ольгою Вільховою.
«Контрольні заходи — це наша повсякденна робота, — розповідає Ольга Вільхова. — Бо питання детінізації зайнятості — номер один для нашої структури. 5 вересня було видано розпорядження Уряду „Про заходи, спрямовані на детінізацію відносин у сфері зайнятості населення“. Працюємо у два етапи: превентивна діяльність і контроль.».
— Але підприємці говорять передусім про інспекційні відвідування і накладення штрафів…
— У вересні ми проводили активну преветивну діяльність, тобто інформаційно-роз’яснювальну роботу. Ця робота здійснювалася спільно із нашими партнерами — Державною фіскальною службою, Пенсійним фондом, Центром зайнятості, Асоціацією роботодавців, профспілками. Ми надавали роз’яснення як суб’єктам господарювання, так і найманим працівникам — щодо переваг офіційного працевлаштування. Проведено більш ніж тисячу семінарів із суб’єктами господарювання з питань легалізації та детінізації. Були і повідомлення у друкованих та електронних ЗМІ, дуже багато ефірів. За масштабами превентивної роботи наше Управління на другому місці в Україні.
І бачимо результати. Тільки з 1 по 5 жовтня, за інформацією ДФС, легалізовано 1356 працівників в області.
Другий етап нашої роботи — інспекційні відвідування. Вони тривають постійно, але з 5 жовтня активізувалися на виконання постанови уряду. Якщо брати проміжні результати, то з 1 жовтня ми виявили 68 працівників у 18 суб’єктів господарювання, оформлених неналежним чином, тобто без укладення трудового договору або з підміною трудового договору цивільно-правовим. А також оформлення працівників без повідомлення органу ДФС. Працюємо в першу чергу зі сферами, які є найбільш ризикованими в частині формальної зайнятості. Це торгівля, послуги, ресторанно-готельний бізнес, будівництво.
— Не можу не запитати про нещодавню апаратну нараду у голови ЛОДА. Чому Олег Синютка розкритикував роботу Управління держпраці?
— Такі оцінки — безпідставні. Управління працює злагоджено і виконує усі функції, передбачені нашим положенням. Передусім це превентивна функція. Ми не є лише контролюючим органом, а в першу чергу — сервісною службою, яка надає роз’яснення і допомагає роботодавцям дотримуватися закону в частині трудового законодавства — аби запобігти порушенням. Штрафи за одного неоформленого працівника справді великі — 30 мінімальних заробітних плат, тобто 111 тисяч 690 грн. А це практично одна річна середня заробітна плата одного працівника. Роботодавець має зробити вибір — або платити такі великі штрафи або все ж таки легально оформляти працівників і платити «білу» офіційну зарплату, не нижчу, ніж середня по області.
З початку року виявили понад 500 неналежним чином оформлених працівників. Але накладення таких великих штрафних санкцій на суб’єктів господарювання не є нашим головним показником. Головне — легалізація робочих місць. Наприклад, за результатами інформаційно-роз’яснювальної роботи з початку року легалізовано більш ніж 11 тисяч працівників.
У нас немає структурних підрозділів у районах області. По області працює лише 33 інспектори, праця, яких має роз’їзний характер. Сьогодні, наприклад, інспектор виконує доручення у Львові, а завтра їде в Трускавець чи Червоноград. Інспектори не мають забезпечення, самотужки добираються в той чи інший район.
В рамках реформи децентралізації Держпраці делеговано повноваження органам місцевого самоврядування. А саме — контрольні повноваження. В області вже видано 49 посвідчень інспекторам праці органів місцевого самоврядування. Це міста обласного значення і об’єднані територіальні громади. Там уже є інспектори, які зобов’язані також реалізовувати функцію контролю. Вони всі перебувають на місцях, тому якнайкраще володіють локальною інформацією щодо легалізації зайнятості.
— Нещодавно СБУ затримала на хабарі у 50 тис. грн. посадовця львівського Управління держпраці. Вимагав гроші за невнесення підприємства до плану проведення перевірок. Це тільки один випадок, коли перевіряльника взяли на хабарі. І то, мабуть, тому, що підприємець заявив про вимагання від нього хабара. А скільки таких випадків, коли ніхто ні про що не повідомляє, і хабарі даються і беруться?
— До такого явища ставлюся вкрай негативно. На жаль, такі факти трапились і в нашій структурі. У нас є головний спеціаліст із протидії корупції. Він виїжджає на інспекційні відвідування, позапланові перевірки за участі наших інспекторів. Відбувається постійна превенція, тобто робота з інспекторським складом — антикорупційні інструктажі, наради. Прикро, що трапляються такі події. Вони кидають тінь на порядних людей, які працюють в нашому колективі, і загалом на структуру.
— Завжди, коли передбачені великі штрафи, є небезпека корупції. Чим більші штрафи, тим більші хабарі. Суто економічно, роботодавцю легше заплатити 50 тисяч грн. хабара інспектору, ніж 111 тисяч штрафу за неоформленого працівника.
— Роботодавцю найлегше офіційно оформити свого працівника. Працювати легально, платити своїм працівникам зарплату офіційно і ні за що не переживати. Тоді жодна перевірка нікому не буде загрожувати.
— Ви нещодавно повернулися із відрядження в Литву. Що запозичили з досвіду іноземних колег, що вони у нас?
— У нас із Литвою — однакові проблеми. У них також існує тіньова зайнятість. Їхні інспектори мають такі самі проблеми, як і наші. Наприклад, ми не можемо ідентифікувати особу, бо це може здійснювати лише правоохоронний орган. Ми не можемо без бажання цього працівника отримати від нього пояснення — хто він, що він. Буває, люди від нас втікають. Але литовці в цьому плані пішли вперед. У них кожен інспектор підключений до бази ДФС. Інспектори виходять на перевірку і можуть миттєво бачити попрізвищно всіх працівників, які працюють у цього роботодавця, і одразу ідентифікувати їх. Ми такої можливості не маємо. Тому у нас роботодавець може вдаватися до різних маніпуляцій. Наприклад, стверджує, що працівник був працевлаштований якимось іншим чином. Хоча ми фіксували протилежне.
У Литві є орган, який входить в структуру інспекції праці — це комісія з трудових суперечок. В Україні питання трудових суперечок (поновлення на роботі тощо) вирішується лише через суд. Якщо працівник до нас звертається, ми його скеровуємо в судові органи. Але розуміємо, що судовий процес для людини — великі витрати на адвокатів, затрати часу, і ще невідомо, чи виграє справу. У Литві ж ця комісія вирішує 95% всіх трудових суперечок. До суду людина не доходить. Причому комісія працює дуже швидко — протягом місяця трудова суперечка вирішується. Натомість у наших судах справа може затягнутися і на півроку. Тому цей механізм вирішення трудових суперечок ми б хотіли впровадити і в Україні.
У нас діє громадська приймальня — на Валовій, 31 у Львові. Якщо людям важко прийти до нас, вони можуть скористатися телефоном гарячої лінії: 235−48−42.
Джерело: https://wz.lviv.ua