За результатами спільної роботи, на Львівщині виведено із нелегальних трудових відносин 187 працівників

10 серпня 2016

Стаття 43 Конституції України: Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

Стаття 2  КЗпП України, частина 2: Працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою.

Однак, це право на даний час порушують як роботодавці – допускаючи до роботи працівників без належного оформлення, чим «обкрадають» держбюджет, а підприємство наражають на небезпеку недобросовісного виконання нелегальними працівниками доручених завдань, так і самі працівники, які або погоджуються працювати «без трудової книжки», або самі просять працювати на таких умовах, з метою приховання усіх зароблених коштів, чим позбавляють себе можливості на отримання таких передбачених законом соціальних гарантії як відпустка, соцвиплати у випадку тимчасової непрацездатності, отримання травми на виробництві чи професійного захворювання, а також позбавляють себе права на оскарження дій роботодавця у разі неправомірного звільнення чи невиплати заробітної плати.

Саме з метою роз’яснення найманим працівникам їх прав та попередження роботодавців про відповідальність, яка передбачена сьогодні за порушення конституційних прав громадян на працю та її своєчасну і в повному обсязі оплату, фахівцями Головного управління Держпраці у Львівській області щоденно, окрім здійснення контролю за додержанням законодавства про працю, також проводиться інформаційно-роз’яснювальна робота з громадянами у вигляді усних консультацій, письмових роз’яснень, на спільних семінарах, нарадах, у теле- та радіопередачах.

Важливо відзначити те, що на даний час на території області питання легалізація заробітної плати, виявлення прихованої зайнятості, підвищення рівня соціальної захищеності найманих працівників є одним із пріоритетних напрямків роботи місцевих органів державної виконавчої влади, для чого ведеться комплексна робота за участю ГУ Держпраці у Львівській області, Львівської обласної державної адміністрації, ГУ ДФС у Львівській області, ГУ Пенсійного фонду України у Львівській області, Львівського обласного центру зайнятості.

Зокрема, головою ЛОДА 26 квітня цього року підписано розпорядження, яким надано доручення головам районних державних адміністрацій та міським головам міст обласного значення забезпечити проведення засідань робочих груп (комісій) з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення. Такі робочі групи розпочали роботу в усіх районах області та містах обласного підпорядкування, а до їх складу увійшли також головні державні інспектори ГУ Держпраці у Львівській області.

Так, з початку року фахівцями Головного управлінням Держпраці у Львівській області прийнято участь у 143 засіданнях комісій з питань легалізації робочих місць та взято участь у 31 виїзних робочих групах. Слід відмітити, що за результатами роботи груп та засідань комісій працевлаштовані 187 працівників.

Факти неформальних трудові відносини головні державні інспектори виявляли і під час проведення перевірок дотримання законодавства про працю. Нагадуємо, що за допущення працівника до роботи без належного оформлення, окрім адміністративної та кримінальної відповідальності посадової особи, з березня 2016 року юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю підлягають до відповідальності у вигляді накладення фінансової санкції за порушення законодавства про працю. А саме, відповідно до пункту 1 частини другої статті 265 КзПП України – за фактичний допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків – накладається штраф у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.