Пам’ятка водієві і пішоходу щодо попередження виникнення можливих нещасних випадків і аварій на проїзній частині дороги (вулиці).

05 жовтня 2015

Автотранспорт, електротранспорт, та інші види транспорту на вулицях рухаються з великими швидкостями. Обстановка може змінюватися блискавично, і тому під час переходу вулиці необхідно постійно і уважно за нею спостерігати. Майже дві третини дітей, і навіть дві п’ятих дорослих людей потрапляють під колеса автомобіля саме через те, що не можуть вчасно передбачити небезпеку. Тому, поряд з вивченням “Правил дорожнього руху”, діти повинні набувати навичок спостереження: як дивитися, як помічати, визначати швидкість, відстань, напрям подальшого руху транспортного засобу, як передбачити появу прихованого від погляду транспорту. Переважаюча кількість нещасних випадків з пішоходами, пассажирами трапляється саме тоді, коли вони поспішають, хвилюються, бігають. Отже, надмірна поквапність і біг на проїзній частині вулиці мають бути виключені, вулиця обманлива: здається, в цю хвилину немає жодного транспортного засобу, а через секунду він може непомітно виїхати з провулка чи з-за повороту. З досліджень встановлено, що перехід вулиці здійснюється всього за 10—20 с, і тому на цей час слід припинити розмови й уважно спостерігати.

Причини аварій з боку водія поділяються на безпосередні, за яких виникають умови, що погіршують обробку інформації (наприклад, втома, незадовільний стан здоров’я, алкогольне сп’яніння), а також професійні, які пов’язані з діяльністю водія. Причини ДТП, пов’язані з умовами і станом водія, поділяються на фізіологічні, залежні від особистих якостей і від досвіду.  

Класифікація причин ДТП, безпосередньо пов’язаних з діяльністю водія:

  • спроба самовбивства або спеціального зіткнення;
  • несвідомий стан або сон;
  • помилка впізнання;
  • помилка при прийнятті рішення;
  • помилкова поведінка.

Причини аварій на автошляхах з боку пішоходів:

  • перехід проїжджої частини у місці, не призначеному для цього або на заборонний сигнал світлофора;
  • перехід вулиці безпосередньо біля транспорту, що стоїть або наближається;
  • перехід вулиці в місцях, де вона погано продивляється в обидва боки;
  • раптовий вихід пішохода на проїжджу частину з-за транспорту, що стоїть;
  • розваги на проїжджій частині або поблизу неї;
  • неуважність під час переходу вулиці.

 22

Стандартні аварійні ситуації для пішоходів у дорожньому русі:

— автобус, тролейбус, що стоїть на протилежному боці вулиці, до якого намагається встигнути пішохід, зосереджуючи увагу на меті свого руху, він може не помітити машини, що наближається;

рідний дім, школа, магазин, кіоск тощо — мета руху дитини через вулицю;

— знайомі, товариші, яких пішохід побачив на протилежному боці вулиці;

— друзі, які йдуть трохи попереду під час руху групою (той, що йде позаду, може не помітити небезпечного для себе автомобіля);

— м’яч, що викотився на дорогу, собака, яка вибігла на проїжджу частину (для дитини, яка біжить услід);

— транспортний засіб, що наближається праворуч і ліворуч”  

(спостерігаючи за ним під час переходу, пішохід може не помітити автомобіля, що наближається з протилежного боку);

— на вулиці з мало інтенсивним рухом транспорту, що справляє враження “ пустинний ”, дитина вибігає на проїжджу частину не дивлячись;

— школяр рухається по тротуару й, не оглянувши проїжджої частини, починає переходити її навкіс;

— діти бавляться поблизу дороги і, захоплені грою, вибігають на проїжджу частину;

— пішохід готується до переходу вулиці і не помічає автомобіля, що повертає праворуч (для того, щоб його помітити, слід подивитися не лише праворуч, але й ліворуч, позад себе, );

— пішохід при переході вулиці розмовляє по мобільному телефону, або з пішоходом який крокує поруч;

— дитина не звикла дивитися вдалину, щоб виділити малопомітні предмети;

— людина може не помітити автомобіля темного кольору на темному тлі, який рухається з великою швидкістю, або мотоцикла, мопеда;

— дитина пробігає чи проїжджає на велосипеді повз виїзд з подвір’я будинку, території підприємства і не помічає автомобіля, що виїжджає;

— на значній відстані від пішохода з’явився автомобіль чи мотоцикл, що швидко наближається.;

— помітивши автомобіль один раз, пішохід більше не дивиться в той бік, хоч необхідно через деякий час поглянути повторно — перша оцінка буває неточною, адже могли змінитися швидкість руху автомобіля, його напрям або з провулка чи подвір’я виїхав інший автомобіль;

— під час очікування громадського транспорту на зупинці, пішохід стоїть впритул до проїжджої частини дороги (вулиці) тим більше, якщо з ним поруч дитина         ;

— водій великогабаритного транспортного засобу виконує поворот, а  

пішохід стоїть на розі радіуса повороту (під час повороту автобуса, вантажівки з причепом та інших габаритних транспортних засобів передні та задні колеса рухаються за різними траєкторіями). Якщо стояти близько, автомобіль може збити людину задньою частиною кузова чи причепа;

— пішохід знаходиться позаду автомобіля, який стоїть, або подається заднім ходом, і водій не помітить людини;

— у темну пору доби пішохід розраховує, що водій бачить його і може об’їхати чи зупинитися; якщо світло фар автомобіля спрямоване на пішохода, то це ще не означає, що водій бачить людину; коли ввімкнене ближнє світло, то воно освітлює проїжджу частину тільки за кілька метрів перед автомобілем.

Вкрай важливо учасникам дорожнього руху бути обережними та чемними один до одного. Запорукою зменшення кількості нещасних випадків при дорожньо-транспортних пригодах є самосвідомість кожного з нас. Це унеможливить створення аварійних ситуацій і як наслідок збереже життя.

Кожному водієві необхідно знати, що на ньому лежить відповідальність за життя іншої людини, а пішоходу треба завжди пам’ятати, що він є учасником дорожнього руху, який впливає на ситуацію на дорозі.

Головний державний інспектор відділу нагляду на будівництві,

котлонагляді на транспорті та зв’язку

Стащишин Володимир Михайлович